„Consiliul Economic şi Social a fost sesizat cu privire la avizarea proiectului de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică. În temeiul art. 5 lit. a) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în şedinţa din data de 27.06.2025, desfăşurată online (…) avizează favorabil prezentul proiect de act normativ, cu propunerile de modificare prevăzute în anexă”, se menţionează în aviz, care adaugă că au fost formulate o serie de observaţii, scrie Agerpres.
Astfel, membrii CES semnalează că proiectul propune acordarea sprijinului pe baza unor praguri de venit – 1.784 lei net/lună per membru pentru familii, respectiv 1.940 lei net/lună pentru persoane singure – aliniate cu pragul de sărăcie relativă pentru anul 2024, conform datelor Eurostat, însă această abordare este justificată în logica combaterii sărăciei în sens larg, dar sărăcia energetică nu se suprapune perfect cu sărăcia monetară.
„Analizele efectuate sub procesul de elaborare a Planului Naţional Social de Climă arată că există gospodării care, deşi depăşesc pragul de venit propus, trăiesc în sărăcie energetică din cauza unor factori multipli: consum energetic redus forţat (underconsumption), cheltuieli disproporţionate cu energia din cauza ineficienţei locuinţei, lipsa accesului la surse alternative de energie sau vulnerabilităţi specifice (vârstă înaintată, dizabilităţi, copii mici etc.). Totodată, anexa 1 conţine criterii suplimentare precum gradul de handicap şi nevoia de utilizare a unor dispozitive electronice medicale, însă aceste criterii nu se regăsesc în textul legii”, precizează sursa citată.
În aceste condiţii, CES a formulat o recomandare de completare. Aceasta vizează completarea criteriilor de eligibilitate prin includerea unor indicatori complementari care reflectă realitatea sărăciei energetice, cum ar fi: raportul cheltuieli energetice/venit mai mare de 10% sau indicatori privind calitatea locuirii (tip clădire, grad de izolaţie), vârsta şi/sau starea de sănătate. Această abordare ar permite o targetare mai precisă a beneficiarilor şi o utilizare mai eficientă a fondurilor publice.
Cu privire la art. 6 – Valoarea sprijinului acordat, se menţionează că sprijinul propus, în cuantum de 50 lei/lună/gospodărie, constituie o formă de ajutor necesară în contextul eliminării măsurilor generale de compensare a preţurilor la energie, însă membrii CES consideră că valoarea este modestă raportat la nivelul actual al facturilor, nu ţine cont de dimensiunea gospodăriei sau de nivelul de consum şi sezonalitatea consumului (costuri semnificativ mai mari în perioada rece).
Astfel, aceştia recomandă reconsiderarea mecanismului de calcul al sprijinului, astfel încât acesta să devină proporţional cu dimensiunea gospodăriei şi/sau cu consumul de bază necesar, ajustabil în funcţie de sezon sau regiune (de exemplu, cuantum sporit în lunile de iarnă), corelat cu eventuale variaţii de preţ pe piaţa de energie.
„În lipsa acestor ajustări, există riscul ca sprijinul să nu producă un impact semnificativ asupra reducerii riscului de deconectare sau al evitării sărăciei energetice severe”, se mai arată îna avizul CES.
Cu privire la art. 6 – Mecanismul digital de aplicare şi accesibilitate, Consiliul Economic şi Social subliniază că digitalizarea printr-o aplicaţie dedicată, operată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, este o iniţiativă salutară în direcţia eficientizării procesului administrativ, însă condiţionarea accesării sprijinului exclusiv de utilizarea unei aplicaţii online, cu excepţia
sprijinului oferit punctual de autorităţile locale sau oficii poştale, poate reprezenta o barieră de acces pentru categoriile cele mai vulnerabile.
„Populaţia în vârstă, persoanele cu un nivel scăzut de alfabetizare digitală sau gospodăriile din mediul rural pot întâmpina dificultăţi în accesarea sprijinului, ceea ce poate duce la excluderea neintenţionată a unor beneficiari eligibili”, se explică în aviz.
În acest context, recomandarea este de asigurare, prin prevederi clare, a unui canal alternativ de acces echivalent, prin intermediul autorităţilor locale şi al oficiilor poştale, nu doar ca soluţie de asistenţă, ci ca mecanism egal în drepturi cu cel digital.
Pe de altă parte, cu privire la obligaţia de informare a publicului, CES semnalează că acesta nu se regăseşte în textul legii, iar la art 10 alin.(5) obligaţia de a furniza informaţii cu privire la tichetul fizic cade exclusiv în sarcina Poştei Române.
„Considerăm că acest beneficiu social trebuie comunicat masiv către publicul larg, o comunicare asumată din partea ministerelor de resort care să includă autorităţile locale şi Poşta Română”, punctează membrii CES.
Aceştia recomandă completarea cu prevederea: ministerul de resort are obligaţia de a informa la nivel naţional, prin mijloace mass media şi presa locală, despre programul de eliberare al tichetelor de energie şi etapele de parcurs pentru beneficiari. Este, de asemenea, recomandabilă organizarea unor campanii de informare şi instruire în teritoriu, pentru a facilita accesul la acest sprijin în rândul categoriilor vulnerabile.
Reprezentanţii CES mai menţionează necesitatea completării măsurii prin intervenţii structurale, deoarece sprijinul propus are un caracter temporar şi se limitează la compensarea parţială a facturilor de energie electrică. Deşi binevenit în actualul context socio-economic, acest tip de intervenţie este, prin natura sa, paliativ şi nu adresează cauzele structurale ale sărăciei
energetice, susţin ei.
„Pentru a asigura sustenabilitatea şi impactul pe termen lung, este necesară integrarea acestui mecanism într-un cadru mai amplu de politici sociale şi investiţionale, care să includă programe dedicate de renovare energetică a locuinţelor vulnerabile, cu accent pe clădirile unifamiliale şi izolate din mediul rural; măsuri de sprijin pentru achiziţia de echipamente eficiente energetic (electrocasnice, iluminat, aparate de încălzire); servicii de consiliere energetică la nivel local; dezvoltarea de instrumente complementare care să asigure tranziţia de la sprijin financiar pasiv la independenta energetică şi rezilienţă a gospodăriilor vulnerabile”, mai scrie în avizul CES.
Conform proiectului de Ordonanţă de Urgenţă publicat joi pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, persoanele vulnerabile ar urma să beneficieze de un tichet electronic de energie în valoare de 50 lei pe lună, după data de 1 iulie, când încetează schema de compensare/plafonare.
Ar urma să beneficieze de acest sprijin persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei şi familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei. Perioada de aplicare este 1 iulie 2025 – 31 martie 2026, iar impactul bugetar total pentru cele nouă luni de aplicare este estimat la 1,041 miliarde lei.
Nu beneficiază de acordarea sprijinului material persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, persoanele care nu au un act de identitate valabil şi persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial organizate ca structuri publice sau private.
Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar membrii familiei declaraţi de solicitant nu se regăsesc la alt loc de consum.
„Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusă exclusiv online într-o aplicaţie dezvoltată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, dedicată implementării mecanismului de sprijin. Pentru solicitanţii care nu au posibilitatea să utilizeze această aplicaţie, se propune ca aceştia să fie ajutaţi de către autorităţile administraţiei publice locale sau de către oficiile poştale; sprijinul se acordă sub forma unui tichet fără valoare nominală, care va fi încărcat lunar cu suma reprezentând sprijinul acordat, atât timp cât se menţin condiţiile de eligibilitate; determinarea eligibilităţii persoanei singure sau familiei se realizează în mod automat în aplicaţie, atât pe baza celor declarate de către solicitant, cât şi pe baza informaţiilor din bazele de date disponibile cu privire la evidenţa populaţiei şi veniturile persoanelor”, se menţionează în Nota de fundamentare a proiectului.
Emiterea, tipărirea, distribuirea tichetului şi plata către furnizor a facturii de energie electrică prin serviciul de mandat poştal se va realiza prin intermediul Companiei Naţionale Poşta Română (CNPR).
În vederea asigurării plăţii prin serviciul de mandat poştal a cheltuielilor cu energia electrică, CNPR deschide pentru fiecare titular în parte cont de sume în mandat poştal prin intermediul cărora se vor desfăşura operaţiunile de plăţi, iar pentru realizarea de către CNPR a serviciilor se va încheia o convenţie între aceasta şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS).
Sursa: https://www.economica.net/vouchere-pentru-facturile-la-energie-ces-a-dat-aviz-favorabil-pentru-proiectul-de-oug-privind-tichetul-electronic-de-energie-si-a-facut-recomandari-de-completare_849561.html